1.2. Bologna Süreci Ana Faaliyet Alanları
Personel hareketliliği, öğrenci hareketliliği, eğiticilerin eğitiminde
hareketlilik, hareketlilikte kalite, programların ortak tanımı, hibe ve
kredilerin taşınabilirliği, Avrupa Yükseköğretim Alanı’na gelen
öğrenciler için potansiyel bir hedef belirlenmesi, ortak programların
kalite güvencesi, yetersiz düzeyde temsil edilen gruptaki öğrencilerin hareketliliği gibi konular öne çıkmaktadır.
Avrupa vatandaşlarının istihdam edilebilirliğini ve Avrupa
yükseköğretim sisteminin uluslararası rekabet edebilirliğini teşvik
etmek, mezunların hızla değişen işgücü piyasasında çalışma hayatları
boyunca istihdam edilebilirliklerini sağlamak önemlidir.
Yükseköğretime erişimi artırmak, daha esnek öğrenci merkezli sunum
modülleri yaratmak, non-formal ve informal öğrenmede dahil olmak üzere
önceki öğrenmelerin tanınmasını yaygınlaştırmak, ulusal yeterlilik
çerçevelerinin geliştirilmesi ve özellikle eğitim programlarının
geliştirilmesinde işverenlerle iş birliğini geliştirmek hayat boyu
öğrenmenin yaygınlaşması için gerekli görülen adımlardır.
Öğrenme ve öğretmede akademik özgürlük ve kurumsal özerkliğe dayalı
yeni ve kapsayıcı yaklaşımlar geliştirilmesi, daha kaliteli eğitimin
gelişimi için daha kaliteli öğretim gerekli olduğundan, akademik kariyer
gelişiminin başarılı araştırma ve kaliteli öğretim üzerine inşa
edilmesi vb. hususlar öne çıkmaktadır.
-
Yeterlilikler Çerçeveleri
Ulusal yeterlilik çerçeveleri, Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın kapsayıcı
yeterlilikler çerçevesiyle uyumlu olacak şekilde geliştirilmektedir.
Yükseköğretimde eğitim ve öğretim ile araştırma faaliyetlerinin
kalitesinin artırılması önem arz etmektedir.
Avrupa Yükseköğretim Alanı’ndaki ülkeler arasında yükseköğretim ile
ilgili diploma ve derecelerin tanınması ile ilgili süreçler Lizbon
Tanıma Sözleşmesi çerçevesinde yürütülmektedir.
Yükseköğretim kendi içindeki araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin mevcut durumuna dayanarak toplumlardaki yenilikçiliği ve yaratıcılığı
beslemelidir.
Yükseköğretim, bireylerin ve toplumların güçlenmesi için vazgeçilmez bir
unsur olarak kabul edilmektedir. Bu tür bir sürecin bir parçası olarak
sosyal boyut, Avrupa Yükseköğretim Alanı’nda eşitlik, adalet ve katılımı
teşvik etme potansiyeline sahiptir.
-
Sosyal İçerme (Kapsayıcılık)
Toplumda ki her birey yükseköğretime erişimde eşit imkanlara sahip olmalı ve eğitim ve öğretim hayatları boyunca çalışmalarını ve eğitimlerini
tamamlamaları için desteklenmelidir.