Bükreş Bildirgesi (2012)
Biz, yükseköğretimden sorumlu Bakanlar olarak, Avrupa Yükseköğretim
Alanı'nın mevcut durumunu değerlendirmek ve gelecekteki öncelikleri
belirlemek amacıyla 26-27 Nisan 2012 tarihlerinde Bükreş'te bir araya
gelmiş bulunuyoruz.
Gelecek için yükseköğretime yatırım yapmak
Avrupa'nın içinde bulunduğu ekonomik ve mali krizin yıkıcı sosyal etkileri,
yükseköğretime ayrılan fonların azalmasına ve mezunların iş bulmalarıyla
ilgili belirsizliklere yol açmaktadır. Mevcut zorlukların giderilmesinde
yükseköğretim önemli bir araçtır. Güçlü ve hesap verebilen yükseköğretim
sistemleri başarılı bilgi toplumları oluşturur. Yükseköğretim şimdi, her
zamankinden fazla olarak, krizden kurtulma çabalarının merkezinde yer
almalıdır.
Bu doğrultuda geleceğimize yatırım yapmak üzere, mümkün olan en fazla
kaynağı yükseköğretime tahsis etmeyi taahhüt ediyoruz. Kurumlarımızı
ekonomik büyüme ve demokrasilerimizin sürdürülebilir gelişimi için ihtiyaç
duyulan yaratıcı, yenilikçi, eleştirel düşünen ve sorumluluk sahibi
mezunlar eğitmeleri için destekleyeceğiz. Bu yolla genç işsizliğini
azaltmak için çalışacağız.
Avrupa Yükseköğretim Alanı (AYA)'nın dünü, bugünü ve yarını
Bologna reformları Avrupa çapında yükseköğretimin görünümünü
değiştirmiştir. Avrupa'daki yükseköğretim sistemleri artık birbirleriyle
daha uyumlu ve karşılaştırılabilirdir. Kalite güvence sistemleri güven
oluşumuna katkıda bulunmaktadır ve yükseköğretim yeterlilikleri sınırlar
arasında daha tanınır olmuştur ve yükseköğretime katılım genişlemiştir.
Bugün öğrenciler daha geniş eğitim fırsatlarından yararlanmaktadır ve
hareketlilikleri artmıştır. Bütünleştirilmiş AYA vizyonu ulaşılabilir hale
gelmiştir.
Fakat yine de, Bologna Sürecinin uygulanması raporundan da görüleceği
üzere, değişimi sürekli hale getirmek için daha fazla çaba göstermek
gerekecektir. Özellikle üç dereceli sisteme geçişi tamamlanması, AKTS
kredilerinin kullanılması, Diploma Eki verilmesi, kalite güvencesi ve
öğrenme kazanımlarının tanımlanması ve değerlendirilmesini de kapsayacak
şekilde yeterlilikler çerçevesinin uygulanması konularındaki politikalarda
daha fazla tutarlılık olmalıdır.
Aşağıdaki hedeflere yönelik olarak çalışacağız: Herkes için kaliteli
yükseköğretim sağlamak, mezunların istihdamını artırmak ve daha iyi
öğrenmenin bir aracı olarak hareketliliği güçlendirmek.
Bu hedeflere yönelik eylemlerimiz, ulusal uygulamalarımızın AYA'nın
hedefleri ve politikalarıyla yakınlaştırılmasına temel sağlayacaktır.
2012-2015 dönemi için, Bologna eylem başlıklarının daha kapsamlı
uygulanmasını amaçlıyoruz ve yükseköğretim kurumlarımızı ve paydaşları
anlamlı değişiklikler yapmaları konusunda tam olarak destekleyeceğiz.
Herkes için kaliteli yükseköğretim sağlamak
Yükseköğretime erişimin genişletilmesi toplumsal ilerleme ve ekonomik
kalkınma için bir ön koşuldur. Kaliteli yükseköğretime erişimi tümüyle
genişletmek üzere ulusal tedbirler uygulanmasına karar verdik ve tüm AYA
ülkelerinde yükseköğretimin ilerlemesini sağlamak ve bitirme oranlarını
yükseltmek için çalışacağız.
Yükseköğretim kurumlarına giren ve bu kurumlardan mezun olan öğrenci
toplulukları Avrupa nüfusunun çeşitliliğini yansıtmalıdır. Bundan sonraki
çalışmalarımızı yükseköğretimde sosyal boyutu geliştirmek, eşitsizlikleri
azaltmak ve rehberlik ve yönlendirme, önceki öğrenmenin tanınmasını da
kapsayacak şekilde esnek öğrenme yolları ve alternatif geçiş yolları
konularında yeterli öğrenci destek hizmetleri sağlamak üzere az temsil
edilen gruplara yönelteceğiz. Söz konusu sosyal boyut ile ilgili akran
öğrenmenin kullanılmasını teşvik etmekteyiz ve bu alandaki ilerlemeyi
izlemeyi hedeflemekteyiz.
Öğrencileri, kendi öğrenmelerinin aktif katılımcıları olmaya dahil eden
yenilikçi metotlarla belirlenmiş bir öğrenci-merkezli eğitimi teşvik
edeceğimiz taahhüdünü yineliyoruz. Yükseköğretim kurumları, öğrenciler ve
çalışanlar ile birlikte, destekleyici ve ilham verici bir çalışma ve
öğrenme ortamı yaratılmasını kolaylaştıracağız.
Kalite güvencesi , güven inşa etmek ve sınır ötesi eğitim sağlamayı da
içerecek şekilde AYA'nın sunduklarının çekiciliğini artırmak için
gereklidir. Kalite güvencesi için kamusal sorumluluk taşıyacağımızı ve
farklı paydaşları da bu sürece aktif olarak dahil edeceğimizi taahhüt
ediyoruz. "Kalite Güvencesi için Avrupa Standart ve İlkeleri"nin (European
Standards and Guidelines for Quality Assurance-ESG) uygulanması ile ilgili
raporları için E4 grubuna (ENQA, ESU, EUA ve EURASHE) teşekkür ediyoruz.
ESG'yi açıklığını ve kullanılabilirliğini geliştirmek üzere yeniden gözden
geçireceğiz. Bu gözden geçirme, E4 Grubu'nun Education International,
BUSINESSEUROPE ve EQAR ile işbirliği içinde hazırlayacakları başlangıç
teklifi üzerinde temellenecektir ve Bologna İzleme Grubu'na sunulacaktır.
EQAR'ın dış değerlendirmesini memnuniyetle karşılıyoruz ve kalite güvence
ajanslarını bu oluşuma üye olmaları için teşvik ediyoruz. EQAR tarafından
tescilli ajansların AYA çapında faaliyette bulunmalarına izin verirken,
ulusal gerekliliklere de riayet edeceğiz. Özellikle de, EQAR tarafından
tescilli ajansların ortak ve çift derece programlarının kalite güvence
sonuçlarını tanımayı hedefliyoruz.
Yükseköğretim için kamusal sorumluluk taşımayı taahhüt ediyoruz ve
yükseköğretimin finansmanı ve yönetişimi ile ilgili diyalog başlatma
ihtiyacının farkındayız. Ortak hedeflerimize ulaşmak için uygun finansman
araçları geliştirmenin önemini kabul ediyoruz. Ayrıca, yükseköğretim
kurumlarında daha etkili yönetişim ve idari yapıların geliştirilmesinin
önemini vurguluyoruz. Tüm seviyelerdeki yönetişim yapılarına öğrencilerin
ve personelin katılımlarını desteklemeyi taahhüt ediyoruz ve akademik
özgürlüğü içeren özerk ve hesap verebilir yükseköğretim kurumları ile
ilgili taahhüdümüzü yineliyoruz.
Avrupa'nın ihtiyaçlarına hizmet etmek üzere istihdam edebilirliği
güçlendirmek
Günümüz mezunlarından çapraz, çok disiplinli ve yenilik (inovasyon) beceri
ve yetkinliklerini toplumun ve iş piyasasının daha geniş ihtiyaçlarına
cevap verebilecek güncel ve konuya özgü bilgiyle birleştirmeleri
gerekmektedir. İşverenler, öğrenciler ve yükseköğretim kurumları arasındaki
iş birliğini iyileştirmek yoluyla ve özellikle de mezunların yenilik ve
girişimcilik potansiyellerinin artmasına yardım edecek çalışma programları
geliştirerek istihdamı ve mezunların kariyerleri boyunca kişisel ve mesleki
gelişimlerini güçlendirmeyi hedefliyoruz. Bunu işverenler, öğrenciler ve
yükseköğretim kurumları arasındaki iş birliğini artırarak ve özellikle de
mezunların inovasyon, girişimcilik ve araştırma potansiyellerini
artırmalarına yardımcı olacak programların geliştirilmesi yoluyla
başaracağız. Hayat boyu öğrenme, değişen iş piyasası ihtiyaçlarını
karşılamak için önemli bir faktördür ve yükseköğretim kurumlarının, işgücü
becerilerinin yükseltilmesini de kapsayacak şekilde bilginin transferi ve
bölgesel gelişimin güçlendirilmesinde merkezi rolü vardır.
Daha iyi öğrenme için hareketliliği güçlendirmek
Öğrenme hareketliliği, AYA ve dışındaki sınır ötesi iş birliğini
genişletmek, öğrencilerin istihdam edilebilirliğini ve yükseköğretimin
kalitesini artırmak için gereklidir. Yükseköğretimin uluslararasılaşmasını
teşvik etme çabalarımızın bütüncül bir parçası olarak, "Daha iyi Öğrenme
için Hareketlilik" stratejisini, hareketlilik hedefiyle birlikte kabul
ediyoruz.
Eşit erişim ve hareketlilik fırsatları sağlamak için öğrencilere yeterli
mali destek verilmesi gereklidir. Bu bağlamda ulusal kredi ve hibelerin AYA
çevresinde taşınabilirliği taahhüdümüzü yinelemekteyiz ve Avrupa
Birliği'nden politikaları aracılığıyla bu çabamızda bizleri desteklemesini
beklemekteyiz.
Örgün, yaygın ve resmi olmayan öğrenmelerin tanınmasını da kapsayacak adil
bir akademik ve mesleki tanınma AYA'nın merkezindedir. Bu, öğrencilerin
akademik hareketliliğine doğrudan fayda sağlar, mezunların mesleki
hareketlilik şanslarını iyileştirir ve yakınsama ve edinilen güven
derecesinin doğru biçimde ölçülmesini sağlar. Etkili ve uygun tanınmanın
önündeki engelleri kaldırmalıyız. Böylelikle ulusal mevzuatlarımızı Lizbon
Tanınma Sözleşmesi doğrultusunda yeniden gözden geçireceğimizi taahhüt
etmekteyiz. Avrupa Tanınma Alanı El Kitabı (European Area of Recognition-
EAR)'nı memnuniyetle karşılıyoruz ve bu dokümanın yurtdışında alınan
yeterliliklerin tanınmasında bir ilkeler seti ve başarılı uygulamalar
dokümanı olarak kullanılmasını tavsiye ediyoruz.
Daha geniş bir AYA yaklaşımının bir parçası olarak yükseköğretim
kurumlarını daha fazla ortak program ve derecelergeliştirmeleri yönünde
teşvik ediyoruz. Ulusal kapsamda iş birliği ve hareketlilik önündeki
engelleri ortadan kaldırmak üzere ortak programlar ve derecelerle ilgili
ulusal kural ve uygulamaları yeniden gözden geçireceğiz
Dünyadaki diğer bölgelerle iş birliği ve uluslararası açıklık, AYA'nın
gelişimi için temel faktörlerdir. 2007'deki "Küresel Düzlemde AYA"
stratejisinde ortaya konan stratejik önceliklerle uyumlu AYA hedef ve
ilkelerini küresel bir anlayışla incelemeyi taahhüt ediyoruz.
Uluslararasılaşmayla ilgili gelişmelere yönelik ilkeler sunmak amacıyla
2015 yılına kadar stratejinin uygulanmasını değerlendireceğiz. Bologna
Politika Forumu diyalog için fırsat oluşturmaya devam edecek ve formatı
küresel ortaklarımızla birlikte daha fazla geliştirilecektir.
Siyasi hedeflere destek olmak üzere veri toplanma ve şeffaflık
konularında iyileştirme
Yükseköğretimle ilgili bilgi ve verilen kalitesinin geliştirilmesini
memnuniyetle karşılıyoruz. Özellikle istihdam edebilirlik, sosyal boyut,
hayat boyuöğrenme, uluslararasılaşma, hibe/kredilerin taşınabilirliği,
öğrenci ve personel hareketliliği konularında daha hedefe yönelik veri
toplanmasını teşvik ediyoruz. Reformların uygulanması ile ilgili izleme
yapmasını Eurostat, Eurydice ve Eurostudent'tan rica ediyoruz ve 2015
yılında bize bu konuda bir geri bildirim raporu sunmalarını istiyoruz.
Gönüllü akran öğrenme sistemini geliştireceğiz ve bu sistemi Avrupa
yükseköğretiminin karşılaştığı zorlukları cevaplayacak dinamik bir yol
olarak iyi uygulamaları teşvik etmek ve Bologna reformlarının uygulama
düzeyini değerlendirmek üzere isteyen ülkeler için gözden geçireceğiz (AYA
Akran Öğrenme Girişimi).
Yükseköğretim sistemlerini halk ve özellikle de öğrenciler için daha
anlaşılır hale getireceğiz. Mevcut ve gelişmekte olan şeffaflık araçlarının
iyileştirilmesini destekleyeceğiz. Böylelikle bu araçlar daha kullanıcı
odaklı ve deneysel kanıta dayandırılabilecektir.
2012-2015 için Önceliklerin Belirlenmesi
Ulusal seviyede, ilgili paydaşlarla ve yükseköğretim kurumlarıyla birlikte
aşağıdaki önceliklerin gerçekleştirilmesi planlanmıştır:
- 2012 Bologna Uygulama Raporu'nun bulgularını kapsamlı bir şekilde
yansıtacak ve sonuç ve önerilerini de dikkate alacağız;
- Az temsil edilen grupların yükseköğretime erişiminin artırılmasına
yönelik hedefler tespit edeceğiz ve yükseköğretime erişimi genişletecek ve
bitirme oranlarını artıracağız;
- Öğrenci merkezli öğrenme ve yenilikçi öğretme yöntemlerini ve
destekleyici ve ilham verici bir çalışma ve öğrenme ortamı yaratılmasını
güçlendirecek koşulları oluşturacağız, bununla birlikte, öğrenciler ve
çalışanların tüm yönetişim seviyelerinde yer alması için çalışmaya devam
edeceğiz;
- Bir taraftan EQAR (European Quality Assurance Registrar) tarafından
tescilli kalite güvence ajansları faaliyetlerini Avrupa Yükseköğretim Alanı
(AYA)'na yaymaya devam ederken, diğer taraftan ulusal gerekliliklere riayet
edilecektir;
- Özellikle eğitim programlarının geliştirilmesinde, istihdam edebilirliği,
hayat boyu öğrenmeyi, problem çözme ve girişimcilik becerilerini
işverenlerle iyileştirilmiş işbirliği yoluyla artırmayı hedefliyoruz;
- Ulusal yeterlilikler çerçevesi, AKTS ve Diploma Eki uygulamalarının
öğrenme kazanımları temelli olmasını sağlayacağız;
- AYA ile uyumlu ulusal yeterlilik çerçevelerinin uygulanmasını 2012 yılına
kadar tamamlayamamış ülkeleri çalışmalarını hızlandırmaya bu görev için
yeniden gözden geçirtilmiş bir yol haritası sunmaya davet edeceğiz;
- "Daha İyi Öğrenme için Hareketlilik" stratejisindeki tavsiyeleri
uygulayacağız ve ulusal hibe ve kredilerin AYA çevresinde tam olarak
taşınabilir olmasına çalışacağız;
- Ulusal mevzuatlarımızın Lizbon Tanıma Sözleşmesi'ne tam uygunluğunu
gözden geçireceğiz ve ileri tanınma uygulamaları için EAR (Avrupa Tanınma
Alanı) el kitabının kullanılmasını teşvik edeceğiz.
- AYA içinde araştırma ve teknolojiye dayanan bilgi temelli ortaklıkları
destekleyeceğiz.
Avrupa düzeyinde, 2015 Bakanlar Konferansı hazırlıkları doğrultusunda ve
ilgili paydaşlarla birlikte aşağıdaki önceliklerin gerçekleştirilmesi
planlanmıştır:
- "Daha İyi Öğrenme için Hareketlilik Stratejisi" nin ve Bologna Süreci'nin
uygulanmasının izlenmesini Eurostat, Eurydice ve Eurostudent'dan
isteyeceğiz;
- Bologna reformlarının uygulanması ile ilgili iyi uygulama örneklerinin
paylaşılmasını ve akran öğrenmesini kolaylaştıracak olan AYA Akran Öğrenme
İnisiyatifini 2013 yılı itibariyle geliştirecek ve uygulayacağız;
- Bir taraftan üçüncü düzeyde (doktora) kalitenin, şeffaflığın, istihdam
edebilirliğin ve hareketliliğin nasıl teşvik edilebileceğini araştırırken
diğer taraftan, AYA ile Avrupa Araştırma Alanı arasında ek köprüler
kuracağız;
- AKTS Kullanıcı El Kitabı'nı devam eden öğrenme kazanımları ve önceki
öğrenmenin tanınması çalışmaları doğrultusunda güncelleyeceğiz;
- Yeterlilikler çerçevelerinin uygulamada nasıl çalıştığı, öğrenme
kazanımları ile ilgili bağın vurgulanması ve ulusal kapsamda kısa kademe
yeterliliklerini Avrupa Yükseköğretim Alanında Yeterlilikler Çerçevesi'nde
nasıl dikkate alınacağı ile ilgili çalışmaları koordine edeceğiz;
- Yükseköğretimin sosyal boyutuyla ilgili akran öğrenmenin teşvik edileceği
bir pilot projeyi başlatacağız, aynı zamanda AYA içinde sosyal boyutla
ilgili alınan inisiyatifleri izleyecek ve iyi uygulama örneklerini
toplayacağız;
- Kalite Güvencesi için Avrupa Standart ve İlkeleri (ESG-European Standards
and Guidelines)'nin 2015 yılında uygulanması için yeniden gözden
geçirilmesini önereceğiz;
- Ulusal kapsamda hareketlilik ve iş birliğine yönelik engelleri ortadan
kaldırmak amacıyla ortak program ve derece oluşturulmasına dair ulusal
mevzuat ve uygulamalarımızı gözden geçireceğiz;
- "Küresel Düzlemde Avrupa Yükseköğretim Alanı" Stratejisinin uygulanmasını
değerlendireceğiz;
- Şeffaflık politikaları için AYA ilkeleri geliştireceğiz ve mevcut ve
gelişmekte olan şeffaflık araçlarını izlemeye devam edeceğiz.
2015 yılı Avrupa Yükseköğretim Alanı Bakanlar Konferansı için Ermenistan'da
(Erivan) yeniden buluşacağız.
Bükreş Bildirgesi için tıklayınız.